Det bästa proteinpulvret 2021


Vid träning och återhämtning behöver kroppen rikligt med protein för att reparera muskelfibrerna och göra så att du orkar med ett nytt gympass inom kort. Protein hjälper även till att stimulera muskelmassan så att du får större muskler och ser mer vältränad ut. Protein fås via kost men även via kosttillskott i form av proteinpulver.

Bäst i test
Optimum Nutrition
Gold Standard 100% Whey 2,27kg
Bästa billiga
Star Nutrition
Whey-80 1kg
Populärt
Optimum Nutrition
Gold Standard 100% Whey 0,9kg
I påsförbackning
Optimum Nutrition
Gold Standard 100% Whey 4,54kg
Skonsam mot magen
Self Omninutrition
Micro Whey Active 1kg
Bäst i test
Bäst i test

Optimum Nutrition
Gold Standard 100% Whey 2,27kg

Optimum Nutrition
Gold Standard 100% Whey 2,27kg

Produktegenskaper

Produktöversikt

Se priser på Gold Standard 100% Whey 2,27kg


Bästa billiga
Bästa billiga

Star Nutrition
Whey-80 1kg

Star Nutrition
Whey-80 1kg

Produktegenskaper

Produktöversikt

Se priser på Whey-80 1kg


Populärt
Populärt

Optimum Nutrition
Gold Standard 100% Whey 0,9kg

Optimum Nutrition
Gold Standard 100% Whey 0,9kg

Produktegenskaper

Produktöversikt

Se priser på Gold Standard 100% Whey 0,9kg


I påsförbackning
I påsförbackning

Optimum Nutrition
Gold Standard 100% Whey 4,54kg

Optimum Nutrition
Gold Standard 100% Whey 4,54kg

Produktegenskaper

Produktöversikt

Se priser på Gold Standard 100% Whey 4,54kg


Skonsam mot magen
Skonsam mot magen

Self Omninutrition
Micro Whey Active 1kg

Self Omninutrition
Micro Whey Active 1kg

Produktegenskaper

Produktöversikt

Se priser på Micro Whey Active 1kg


Valet av proteinkälla kan skilja sig åt från individ till individ. Det finns pulver med animaliskt protein och det finns varianter med vegetabiliskt protein från växtriket. Vilket proteinpulver som hamnar högst upp i bäst i test är därför svårt att avgöra på rak arm. Det handlar mycket om hur snabbt du vill öka muskelmassan och hur mycket, samt vilken proteinkälla du föredrar.

I den här artikeln ger vi tips på vad du ska tänka på när du väljer ett pulver, och vad du ska tänka på när du köper ett.

Vad är proteinpulver?

Protein har positiva effekter på muskeluppbyggnad och i pulverform får du i dig rent protein med de essentiella aminosyrorna som går rätt ut i blodet och in i muskelcellerna. Upptagningsförmågan av tillskottet sker mycket snabbare än om du skulle ätit protein via födan. Därför är det här kosttillskottet mycket populärt bland atleter, elitidrottare och kroppsbyggare, som behöver snabbare återhämtning och mer styrka.

Proteinpulvret finns i olika varianter

  • Vassleprotein – protein från vassle som hittas i mjölk (whey på engelska)
  • Ärtprotein – protein från ärtor
  • Sojaprotein – protein från soja
  • Risprotein – protein från riskorn
  • Kaseinbaserat protein – protein från mjölk men inte lika renat

Det talas även mycket om isolat och hydrolyserat. Både isolat och hydrolyserat är populära bland idrottare.

  • Isolat – ett starkt renat protein där i stort sett inga andra ämnen förekommer. Proteinhalten ligger någonstans mellan 90-90 %. Fetthalten och laktoshalten är mycket låg.
  • Hydrolyserat – Förspjälkade proteiner. Aminosyrornas långa kedjor är kortare vilket gör att upptagningsförmågan i kroppen är riktigt snabb.

Att välja rätt – hur reagerar din kropp?

Ofta hänger pris och kvalitet ihop och detta brukar även gälla proteintillskott. Whey eller vassle är det allra vanligaste men för den som är laktosintolerant, vegan eller av någon annan anledning föredrar annan proteinkälla än komjölk, finns naturligtvis andra varianter. Ärt- och sojaprotein leder vanligtvis inte till uppblåst mage som vassle och kasein annars kan göra.

Tänk också på att de billigare tillskotten kan innehålla en alltför hög fett- eller sockerhalt. Det medför att du inte går ned i vikt lika lätt som du hade gjort om du valt till exempel isolat.

Kika på innehållsdeklarationen

Vid köp av kosttillskottet protein är det alltid viktigt att läsa på innehållsförteckningen. Den ger en tydligare bild av hur mycket fett och socker som finns samt hur hög proteinhalten är. Det du vill åt är normalt en så hög proteinhalt som möjligt och så få andra ämnen som möjligt.

TIPS! Välj aldrig ett pulver som har lägre proteinhalt än 80 gram/100 gram. Då kan du lika gärna återgå till att enbart få i dig protein via kosten.

Vad vill du får ut av ditt kosttillskott?

En annan aspekt, och förmodligen den viktigaste, är vad just du vill få ut av ditt pulvertillskott. Är det en snabb återhämtning? En ökad muskelmassa på kort tid? Viktnedgång? De olika varianterna ger olika möjligheter. Exempelvis så är kasein ett bättre pulver om du vill ha optimal återhämtning snarare än mer muskelmassa snabbt. Är du istället ute efter extrem snabb upptagningsförmåga som förser muskelcellerna med proteinet direkt, ska du välja isolat eller hydrolyserat.

Animaliskt eller vegetabiliskt

En stor fråga som många ställer sig är vegetabiliskt protein och animaliskt protein ger samma effekt. Vissa har varit mer skeptiska till veganska eller vegetariska alternativ, men faktum är att till exempel ärtprotein visar sig ge samma effekt som vassle. Sojaprotein har visat sig ge en otroligt snabb upptagningsförmåga. Du behöver alltså inte stirra dig blind på de två olika grenarna av proteinkälla. Istället är ett tips att själv prova dig fram och se vad som gör gott för dig, både i det yttre med tanke på viktnedgång eller muskelmassa, och med tanke på hur din mage och tarm reagerar.


Redaktionen
Gymutrustning.se
redaktionen@handlasmart.se
Innehåll i denna artikel